söndag 30 maj 2010

Köpenhamn

Hej gott folk!

Alla ni som har börjat läsa min blogg igen vet att jag var i Köpenhamn med Lina igår. Resan var en födelsedagspresent till Lina. Dagen blev otroligt lyckad och även vädret var på vår sida. Strax innan 9.30 stod båda redo på Svågertorp för att ta tåget in till den danska huvudstaden. Dagen i Köpenhamn började med shopping på Fisketorvet där jag köpte en svart over size tunika och en turkosblommig sjal från Modström. Utöver det köpte jag även ett snyggt läderarmband och ett par örhängen. På Fisketorvet blev det även lunchbuffé. Till skillnad från mig var Lina ordentlig och såg inte buffén som ett tillfälle att maxa matintaget. När magarna mättats begav vi oss till Tivoli för att åka karuseller. Med Skånetrafikens rabatt kostade inträdet och entrén 211 danska kronor ist. för 300 kr. Något som är värt att tänka på om ni ska dit. Rabatten passade jag under slutet av dagen istället på att använda till tidernas kanske knäppaste och största glass, och då överdrivet jag inte. För 75 danska kronor köpte jag en glass som de skapade efter mina önskemål. Tänk er den största pappersbägaren ni kan få. I den bägaren låg en strut som tillverkats och formats för att passa i bägaren. Där i låg choklad och jordgubbsglass blandat med vit choklad, Daim, Goldbären (Bamser på danska), strössel och chokladsås. Låter det galet? Då har ni ingen aning om hur galet gott det faktisk smakade =) Perfekt sätt att fira att man fått VG på examensarbetet. Resan bjöd dessutom på massvis med skratt, och massa updates i danska språket. Lina tyckte att mina kunskaper var fantastiska. Right? Haha... =) Dagen avslutades med Eurovision song contest hemma i soffan (slutet bara), och vinst för Tyskland. Tråkigt kan jag tycka, men Lena, den tyska sångerskan, tänkte säkert "Heut ist mein tag!"

Idag har det varit en ganska så lugn söndag för min del. Dagen började med spinning, och utan att ljuga, kan jag erkänna att jag motvilligt reste mig upp från sängen 8.30. 10.00 satt jag och Lina redan på spinningcyklarna, och gudarna ska veta att benen kändes som betongklumpar efter gårdagen. Jobbigt och svettigt, men fy fassiken så skönt det kändes efteråt =)

Nu ska jag dricka en kopp te, och sen ska jag chilla ännu mer =)

Kram på er!

PS: Det dyker upp lite Köpenhamnsbilder inom kort! =)

2 kommentarer:

Linis sa...

susanna! vad betydde nu tilbud? haha söta du :)

Nettan sa...

Åhh, shopping och tivoli! (jag är inte alls avundsjuk som städat hela helgen) ;) Fast buffén och glassen låter nästan bättre, hahahaa! Du får lägga upp bilder på det du köpte, låter jättefint! :) PUSS PUSS!