onsdag 23 december 2009

Familjen Ceke på granjakt

(Vår julgran)

I år var jag helt inställd på att vi inte skulle ha någon julgran alls. Till skillnad från tidigare år har varken jag eller någon annan i familjen detta året känt sig särskillt "julpepp". Julen såg därför länge ut att bli väldigt dyster i vårt hem. Jag kunde inte låta stämningen vara helt död så igår piffade jag bland annat till köket med lite julgranskulor. Det blev supermysigt, och jag tror det höjde julkänslan hos hela familjen ganska så rejält.

Imorse när jag vaknad sa pappa: "idag ska vi iväg och handla julgran". Jag blev förvånad samtidigt som jag sken upp och blev jätteglad. Vid lunchtid åkte vi iväg till Jägersro köpcentrum för att hämta ut pengar i automaten (pappa hatar att betala med kort). Det var aslång kö, och efter säkert 20 minuters väntan (när jag nästan kommit fram) stod det att automaten var ur funktion. Typiskt! Den andra automaten hade också slut på pengar, så den närmsta automaten jag kom att tänka på då var automaten på Rosengård. Inte det säkraste stället, I know, men vi åkte dit. Där fanns ju inte en jävel som köade för att hämta ut pengar. Märks tydligt vilka som firar jul och inte...haha =0)

Hur som helst...vi körde iväg till Bauhaus (man får ju återbäring på granen om man köper den där), och när vi kom fram gjorde jag precis som jag gjorde för 2 år sedan när jag skulle handlade gran, dvs., körde "drive in". Väl inne började vi asgarva i bilen. Där fanns inte en enda julgran. Där fanns i princip inte någonting annat än brädor, byggmaterial och personal. Det kändes smått pinsamt. Vi var ju helt ute och cyklade. Personalen skrattade åt att vi var vilsna och förklarade att granarna var på framsidan. På väg till granarna kunde man fika gratis inne i butiken. Glögg och pepparkakor. Hela familjen gick igång direkt som om vi aldrig skulle ha sett glögg och pepparkakor tidigare=0) Tro mig, det var pinsamt värre, och som om det inte vore nog säger pappa "Gå ni till granarna. Jag ska bara ta mer glögg." och så började han samtidigt snacka med någon glad Bauhaus-snubbe (samtalsämne:glögg). Såå pinsamt! På väg in till granarna fastnade glasdörren som man skulle ta sig genom (pappa drack glögg då). Jag menar; vad är oddsen? Så där gick man fram och tillbaka, från sida till sida och såg knäpp ut för att få igång dörren. Ingenting hände! Smått frustrerad gjorde jag som jag brukade göra med o-fungerande glasdörrar på tåget, dvs. dra i dem. Det fungerade riktigt bra =)

Bland granarna var det beslutångest. Pappa ville ha en liten gran (vilken som egentligen). Mamma ville ha en stor och jämn gran, och jag ville ha "den perfekta granen". Folk skrattade åt oss ganska många gånger. Till slut hittade vi en söt gran. Vi missade dock att vi skulle trä granen genom nätet själva, så vi stod vid nät-tunnan och väntade, och väntade och väntade på att någon från personelan skulle komma. Efter lång väntan upptäckte jag skylten med instruktioner. "1. Knyt en knut...". Självklart läste jag fel och sa högt till pappa "Knut en knyt". Det utlöste ännu mer skratt på granavdelningen.

Så mycket skratt och pinsamheter åt en gran och en totalt hopplös familj, ja, för det är precis vad vi är! Totalt hopplösa, virriga och pinsamma!

Det blev i alla fall en julgran, och nu står den fint och lyser åt mig =)

Nu ska jag sova, men innan jag gör det vill jag önska alla en riktigt GOD JUL!

9 kommentarer:

Anonym sa...

vf e de inte säkert att ta ut pengar på RG's bankautomaten? Har inte hört att någon har blivit rånad eller något alls ?

Nettan sa...

HAHAAAHHAAAA, det låter precis som min familj det :D :D :D :D

God Jul Sötis!!!


Förresten, "Märks tydligt vilka som firar jul och inte" Hahahaaa, klockrent! ;)

Susanna sa...

Till Anonym: Jag har inte sagt att det inte är säkert att ta ut pengar i automaten på Rosengård. Automaten är lika säker som vilken annan automat som helst. Däremot är inte Rosengård ett säkert område att vists på. Läs noga nästa gång =)

Till Nettan: Tack så jättemycket! Önskar dig med en härlig jul!

Anonym sa...

Det är visst säkert att vistas på Rosengård, lika säkert som alla andra ställen. Du kanske borde ta en promenad o se, om du nu vågar.
Synd att du har dåliga fördomar om stället

Susanna sa...

Värst vad man blir påhoppad! Det kan hända en saker precis överallt i Malmö. Ser man till vilket område där mest skit försigår så visar det sig tyvärr vara Rosengård. Jag försöker inte vara taskig. Talar bara sanning.

Anonym sa...

*skrattar* ja kommer från stockholms förort och till och med jag gick inte säker i rosengård ! dom störde sig på vår dialek =), de va över !

alltid lika charmigt att se vart du hamnar med att tala sanning Sus *skrattar* tror du kommer antigen få fred på jorden med sanningen eller få till tredje världskriget =), ja får väl antigen bli din fredsmäklare eller general.

/M

Susanna sa...

hahaha...vi får se vart "fighten" leder =) Du kan satsa på att bli min livvakt istället. Kan behövas i "tuffa" tider som dessa...hahaha =)

Anonym sa...

*skrattaR* ja men livvakt låter så brutalt, säkerhetsvakt är en mer mildare version som vi uppskattar.

/M

Susanna sa...

haha...okej, vi bestämmer att du blir min säkerhetsvakt då =)