tisdag 3 augusti 2010

Cypern

Hej gott folk!

Idag är det exakt en vecka sedan jag kom hem från soliga Cypern. Tiden har verkligen gått fortare än fort de senaste 2 veckorna.

Cypern var helt, helt UNDERBART och är verkligen ett land jag varmt kan rekomendera er att åka till om ni är ute efter sol och bad. Bilder från resan hittar ni HÄR.


Resan i korthet dag för dag:

Dag 1
Flygresan till Cypern började med att de ombord på planet visade långfilmen "Farsan", en film som jag bara några dagar innan resan hade sett tillsammans med Lina. Väl framme i Cypern mottog jag tråkigt nog en trasig resväska. På bussen till hotellet blev jag överlycklig när jag hörde låten "Thelo epeigontos diakopes" (av Costas Martakis), och när vi kom fram till hotellet blev vi positivt överraskade av att rummet var större än vad vi förväntat oss. Eftermiddagen spenderade vi på Flamingo beach, och kvällen avrundades med kvällschill i staden Protaras där vi också bodde.



Dag 2
Dagen började med morgonsim nere vid poolen. Vi fick även testa på "aquarobic". Dock inget att hurra över då ledaren mest stretchade sig genom hela passet. Därefter besökte vi stranden Fig Tree Bay, en av Cyperns finaste stränder där vi fullkomligt njöt av sol och bad. Vi testade även på den roliga vattensporten "Crazy UFO". Kvällen bjöd precis som kvällen innan på chill i Protaras där vi bl.a. åt på min favoritrestaurang Flintsones Inn.

Dag 3
Även denna dagen började med att vi simmade i poolen. Dagen spenderades därefter på stranden Fig Tree Bay, där vi med hjälp av dykinstruktören Alex fick testa på dykning. Det var riktigt, riktigt roligt, och det är något som jag utan tvekan ska göra på riktigt någon gång i framtiden. På kvällen åkte vi in till feststaden Ayia Napa. Efter värsta powerwalken genom hela stan för att hitta "rätt" restaurang, kom vi vilse, blev hungriga och totalt angripna av partyprissar på partygatan som ville dra in oss överallt. Det blev mat på en mycket god italiensk restaurang, och när maten var uppäten skulle sminket piffas till inne på restaurangens toalett. Dock tog det lite lång tid, och när vi skulle ut från restaurangen var det nersläckt och öde i matsalsdelen. Även dörrarna var fördragna. Vi var inlåsta. Tack och lov hade inte ägarna försvunnit hem än så vi kom tack och lov ut därifrån. Väl ute på partygatan igen var stämningen heeeelt CRAZY! Sjukt mkt utflippat folk överallt. Vi landade bl.a på Bedrock, ett ställe där man festade med hörlurar som man kunde byta kanal på för att festa till just den musik man själv ville. Ganska ball, fast Ayia Napa var inte riktigt staden för oss "gamlingar" så vi tog taxi (limousine) hem för att nanna istället =)

Dag 4 Dagen började med att väckarklockan ringde 8.00 (7.00 svensk tid). En timme tidigare än vad vi brukade stiga upp. Denna dagen spenderades på Konnos beach, en fantastisk badvik där Maggsan också hittade en sjöstjärna. På eftermiddagen promenerade vi till "Cyclopos cave", en mysig grotta. Kvällen avslutades med god mat på restaurang Don Corleone, och varsin god drink på puben.

Dag 5
Dagen spenderases på Nissi beach, Cyperns vackraste strand. Havet var underbart, och det kändes nästan som att man befann sig på Karibien. Otroligt vackert! Jag råkade även slå till min ena tå på en klippa, så under resten av resan fick jag gå omkring med extrem svullen och ful tå. Eftermiddagssolen var ljuvlig och när jag låg vid strandkanten blev jag väckt med en puss av en kille som trodde att jag var död...haha =) Vet inte hur mkt man ska tro på det, men roligt var det i alla fall =) På kvällen åt vi middag i Ayia Napa. Jag beställde vegetarisk pizza, och fick en mardröms-pizza. Pizzan var dränkt med svamp, och jag ville i princip bara gråta. Jag beställde en ny och sa att jag var "allergisk mot svamp", men fick tyvärr ingen ny pizza då köket redan hade stängt. Det resulterade i att vi fick det andra vi beställt helt gratis =)

Dag 6
Dagen bjöd på morgonsim, chill vid stranden Fig Tree Bay, och kvällschill i Protaras.

Dag 7
Vi åkte in till Nissi beach igen för att njuta av det fantastiska havet. Efter stranden inhandlade jag en ny resväska i Ayia Napa, där vi också åt middag. När vi kom tillbaka till hotellet tog vi lite spontant en promenad upp för berget till Profeten Elias kyrka, vilket var riktigt mysigt.

Dag 8
Sista dagen spenderades på Fig Tree Bay. Vi var i vattnet mestadels av tiden, och innan vi lämnade stranden var vi tvungna att testa vattensporten "Fly Fish". Det var sååå roligt! Det är verkligen något som ni måste testa om tillfälle ges. En riktig adrenalinhöjare! 20.45 skulle bussen ta oss från hotellet till flygplatsen, men NEJ, NEJ, NEJ. Så blev det inte. Grekisk strejk skapade massa flygförseningar, vilket bl.a medförde att vi inte kom iväg när vi skulle. Det var ganska segt, men vi kom tack och lov efter flera timmars väntan och irritation äntligen hem.

Nu kallar sängen. Mer om livet efter Cypern kommer i nästa inlägg =)

Sov gott!

1 kommentar:

Linis sa...

Ja en uppdatering :)