söndag 20 juni 2010

Finska

Jag vet inte vad det är med mig och detaljer, men vissa saker har jag bara en tendens att fästa blicken lite extra på, t.ex finska översättningar på förpackningar =)

Jag fick idag en wow upplevelse när jag kom fram till att finska kanske inte var så svårt att lära sig. I alla fall inte om man ska äta Cantadou (vilket jag inte ens äter).


Sus lilla minikurs i finska:

1. I Finland skriver man översättningar i omvänd ordning.
2. Majoriteten av alla finska ord slutar på "i".
3. Finland älskar att börja ord med bokstaven "Y"!
4. Finska låter som ungerska med förvrängda svenska ord,t. ex "yrtti".
5. Många finska ord påminner i uttal om vissa slaviska ord, t.ex "sipuli" (lök på finska) och "cebula" (lök på polska).

Du är nu ett steg närmre att kunna föra en konversation med obegripliga finnar. Lycka till! ;-)

1 kommentar:

Nettan sa...

Hahahahaaa, du är så otroligt söt Sus! :) "öga för detaljer" borde för övrigt vara ditt andra namn ;)