fredag 3 februari 2012

Ett besök på vårdcentralen

Hej på er gott folk!

Jag mår bättre, mycket bättre. Är fortfarande lite krasslig, men är på måndag återigen fit for fight att möta nya utmaningar på jobb.

08:00 sharp ringde jag vårdcentrlen igår. Hamnade som nr 7 i kö, och efter lite väntan i luren fick jag en läkartid. Kl 13:00 skulle jag besöka Dr. S (Jag vill inte avslöja hans namn), och redan innan besöket sa pappa "Han är dålig!" Pappa hade sååå rätt. Första intrtycket av läkaren var negativt. Han gick lite ihopsjunket, saknade helt glimten i ögat, och kändes allmänt väldigt oseriös. Det jag sa var iprincip det han skrev i läkarintyget. "Undersökningen" (om man får lov att kalla det) var en snabb (och då menar jag snabb) titt i halsen där han sa "Du är lite röd i halsen. Du har bortopererade halsmandlar. Mycket fina tänder. Ingen karies." Därefter "lyssnade" han på hjärta och lungor (väldigt försiktigt och nästan lite rädd att dra upp tröjan). Han tyckte att det lät bra. Blev inte skickad för provtagning på labbet (har aldrig hänt förut). Inte heller fick jag medicin utskriven. Jag skulle fortsätta med det jag redan tog och hade hemma (dvs. receptbelagd medicin som pappas läkare tack och lov skrivit ut vid ett tidigare tillfälle). Efter detta sa han: "Drick te, ät citron och varm mat, gärna thaimat eller indiskt." Efter mindre 10 minuter var jag klar. Och det här betalde jag 160 kr för.

När jag berättade om undersökningen för mamma blev hon förbannad. "Det här är under all kritik.Tog dem inga prover?" Jag bara "Nej". " Man skulle kunna tro att han köpt sin läkarlegitimation på torget", och jag kan faktiskt inte annat än hålla med henne.

Om detta är framtidens sjukvård så suger den skarpt! Tur att man inte är sjuk ofta.

Inga kommentarer: