söndag 22 mars 2009

ALLTID, ALLTID, ALLTID!

Att leva i en värld där man inte ens hinner med sitt eget liv är inte bara jobbigt, det är i vissa situatiomed tillockmed riktigt plågsamt. Har just bråkat med pappa, för skit egentligen, men mår så himla dåligt för det. Och det är inte ens mitt fel! Varför ska då jag må dåligt? Varför? Jag fattar inte varför man ALLTID får mer skit tillbaka, ju mer man ställer upp. Jag fattar det bara inte.

Jag är trött på att ALLTID vara den som ställer upp och tar tag i saker, ALLTID vara den som inte kan få fram annat än ett JA, och ALLTID vara den som är ordentlig och skötsam. Jag orkar inte mer! Jag är rent ut sagt less på mig själv. Jävligt less!

Känner mig just nu jävligt stressad, trött och förbannad på mig själv. Hinner knappt unna mig själv 5 minuter åt att göra INGENTING. Jag är förbannad för att jag prioriterar allt runtomkring mig mer än vad jag prioriterar mig själv. Och det sjukaste av allt är att jag bara låter det fortsätta. Hur tar man sig ur ett sådant beteende? Och hur ska jag som folkhälsopedagog hjälpa andra när jag inte ens kan hjälpa mig själv?

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ush Sus nu vart jag riktigt ledsen för att du mår så dåligt ...
Du vet att du måste ta hand om dig själv för att kunna hjälpa andra ... första steget är taget ... nu måste du bara ta hand om dig själv oxå ... och om andra människor inte kan förstå varför man tar hand om sig själv före dom då är det nog inte människor man ska ha runt sig...
kom ihåg att du inte är mer än människa själv och att du lär dig ... bara hoppas på att man blir lite bättre på att ta hand om sig själv från och med nu ...

hade svårt att välja mellan 2 av John Donne's citat .. men i och med att jag har en riktigt dålig veckan så ska jag ta något dystert .. sorry ..

han talar om Self-sabotage.
"Be your own palace, or the world is your jail.´"

/M

fajndivajn sa...

Ett tips som fungerar, beroende på hur gärna du inte vill gå in i väggen, är:
- rensa en timme och bara var!!!! (Böä Gör en lista på sex saker som du vill göra själv, utan någon annan, och sätt upp listan där du ser den. Bestäm ett datum som du ska göra detta och GÖR DET!
Jag tror att du mår bättre när du har åstadkommit det!
Kram!

Susanna sa...

Goa ni e! Tack för era kloka ord!

Anonym sa...

Så tråkigt att du känner så! Jag har också så svårt för att säga nej och ger alltid mer än jag får tillbaka men jag har någonstans lärt mig att hantera det nu. Ta en helg snart och tänk BARA på dig själv. Ta ett eucalyptusbad till att börja med sen isolerar du dig från alla andra! =) Annars får du gärna komma hit och sova på min soffa och bara slappa framför tv:n, hör av dig bara Peggan=) KRAM!

Anonym sa...

ja ush vi är nog för goa skulle ja tro ... det tar ju på krafterna *suck* ... hehe... meeen jag vet i katten om jag är klok ... eller va säger du Sara är vi kloka ?

/M

fajndivajn sa...

Markus, klart vi är kloka, vi kommer med bra tips och råd ju! ;) Inom oss alla finns det en klok människa. Alla hittar den inte bara. Och då finns ens vänner där för att leta... :)
Lite djupt för att vara kl 8 på morgonen?

Anonym sa...

haha du har säkert varit uppe sen länge så du kan tänka så klart så tidigt ...
vet i katten om Sus ser mig som en vän ... ja tror sus ser mig som grabben som vill "störa sig" ännu ..

/M

Susanna sa...

You tell me, Mackan! Tror du verkligen att jag ser dig som "grabben som vill störa sig"? =0)

"You´ve got mail", just den filmen tänker jag på varje gång jag ser dina kommentarer. Och det sjukaste av allt är att jag numera väntar med spänning på dem.

Anonym sa...

nehe ... va sjutton ser du mig som nu då ? =)

en av mina favorit filmer, tom hanks rockar grymt och meg ryan vart man lite små kär i när man var yngre .. speciellt efter att man såg "änglarnas Stad"

väntar med spänning på mina dumma kommentarer ? hehe, jo de stämmer nog som dom andra säger .. du e för söt du ..

/M

Susanna sa...

haha...ser dig nog bara som en rolig kille som blivit galet besatt av min blogg =0)

Meg Ryan...bättre än så kan du! haha =0)

Har börjat bli beroende av dina kommentarer, tro det eller ej =0)

Anonym sa...

mmm kan tyvärr medela att jag inte är speciellt rolig idag ... men jag är glad att jag kan göra dig glad.

nej faktist inte ... tyckte hon var mer intressant och hade ett mer djup på sin personlighet på något sätt ... läste en hel del som hon skrivit så man fick den kännslan... älskar kvinnor som är intellektuellt stimulerande och hon var på topp.

hehe, jag är beroende av bloggen och du av kommentarerna ... betyder det att vi är första klassens knarkare ?

/M

Susanna sa...

Jag märker ingen skillnad =0) Har det hänt något särskillt idag då?

hahaha... Vi är kanske inte "första klassens knarkare", men vi är utan tvekan bloggfreaks.

Anonym sa...

jag blev mobbad på jobbet igår =)... en kund var arg och jämförde mig med en oxe och undrade när dom fick ben så dom kunde stå där och göra livet surt för stackars människor...

det var roligt fram tills att hon började gapa och skrika och skrämmde upp barnen och hon vägrade lämna oxå.



/M

Anonym sa...

blogg freaks ? ne nu försöker du försköna vårt beroende. =)

/M

Susanna sa...

hahaha....det räcker att du kommenterar en oxe här på bloggen =0) (Mitt stjärntecken om du undrar)

Anonym sa...

haha ja vi oxar måste ha nånstans å ta vägen oxå. fast oxar är rätt trevliga djur ändå så.
Då är det grattis dax för fröken .. då är det nästa månad som gäller =).

/M, Hornlösa oxen

Susanna sa...

Snart mackan...snart =) 28 April =0)